Dlaczego koła zębate pasowe ulegają zużyciu?

Koła pasowe zębate są częścią przekładni wykorzystujących pasy zębate do przekazywania napędu. Jak wszystkie części, ulegają  one z biegiem czasu zużyciu. Proces ten jednak może przebiegać znacznie wolniej przy odpowiednim użytkowaniu. W poniższym tekście wyjaśniamy, jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu kół pasowych zębatych.


koło zębate pasowePrzekładnie z kołami pasowymi zębatymi wykorzystywane są do napędzania wielu powszechnie stosowanych mechanizmów, głównie w silnikach spalinowych, maszynach przemysłowych. Zasada działania przekładni polega na przekazywaniu momentu obrotowego z koła pasowego na pas, przez co ruch obrotowy zmienia się na ruch liniowy, a następnie znowu na ruch obrotowy napędzanego koła. Cały proces możliwy jest dzięki sprzężeniu kształtowemu i naciskowi pomiędzy uzębieniami kół i pasów. W trakcie pracy pomiędzy uzębieniem koła pasowego i pasa pojawia się również tarcie, które jest głównym czynnikiem powodującym ścieranie się materiałów i ich powolne zużywanie. W zależności od budowy koła zębatego proces ten może dotyczyć głównie wierzchołków uzębienia albo dna wrębów koła. Na jego pogłębienie największy wpływ ma nadmierne obciążenie przekładni i pojawienie się zaburzeń osiowości, które powoduje ścieranie się materiału głównie na krawędziach uzębienia.

Jak spowolnić proces zużycia kół zębatych pasowych?

Istotnym czynnikiem prawidłowej pracy przekładni wykorzystującej koła zębate pasowe jest właściwe dobranie kół zębatych i pasów. Niezwykle ważny jest kształt oraz równoległe położenie wałów, a także dobre sprzężenie wszystkich części. Trzeba również pamiętać, że mechanizm nie będzie działał prawidłowo, jeśli części nie będą prawidłowo zamontowane. Błędy w montażu mogą doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów mechanizmu, które będą trudne do usunięcia. Sygnałami świadczącymi o uszkodzeniach są widoczne zmiany, głośniejsza praca maszyny lub zmniejszenie efektywności. Aby uchronić się przed poważną awarią, maszynę należy poddawać regularnym przeglądom technicznym.