Pasy Napędowe rodzaje i zastosowanie
Zadaniem pasów napędowych jest przenoszenie energii w układach napędowych i urządzeniach transportowych. Skuteczne przekazanie mocy wymaga zastosowania odpowiedniego paska, dostosowanego do specyfiki danej przekładni. Duże zróżnicowanie tych akcesoriów wynika z ich wszechstronnego zastosowania nie tylko w zakładach przemysłowych, ale również w gospodarstwach rolnych oraz wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się urządzenia transportu wewnętrznego, takie jak przenośniki taśmowe.
Ze względu na trudne niekiedy warunki pracy i duże obciążenia, na jakie narażone są pasy napędowe, produkuje się je z wytrzymałych tworzyw, np. z poliuretanu czy neoprenu, które zapobiegają ścieraniu i zapewniają efektywne przenoszenie napędu. Pasy dostępne są w różnych wersjach i wymiarach, dzięki czemu można je dostosować do specyfiki danego układu.
Rodzaje pasów napędowych:
- Pasy klinowe – uniwersalne rozwiązanie dla przemysłu charakteryzujące się wysoką odpornością na czynniki termiczne i atmosferyczne. Pasy klinowe mogą być stosowane do pracy przy zmiennych temperaturach, a także w przypadku występowania zanieczyszczeń np. w postaci pyłu czy substancji oleistych. Często wykorzystywane w budowie szlifierek, pras oraz przenośników transportowych.
- Pasy wąskoprofilowe – wyróżniające się odpornością termiczną, dostępne są w wersji standardowej oraz wzmocnionej, dostosowanej do pracy przy większym obciążeniu i wyższych temperaturach, co pozwala na wykorzystanie tych pasów nie tylko w urządzeniach przemysłowych, ale też w silnikach pojazdów.
- Pasy szerokoprofilowe – charakteryzujące się odpornością termiczną i chemiczną, mogą być dodatkowo uzębione i stosowane na mniejszych średnicach kół. Nadają się do stosowania w przemyśle oraz w rolnictwie.
- Pasy zespolone – składają się z grupy połączonych ze sobą pasów, które wyróżnia odporność na niskie i wysokie temperatury, działanie olejów i warunków atmosferycznych, np. promieniowania słonecznego. Specjalna konstrukcja oznacza mniejsze poślizgi i efektywne przekazywanie mocy, a dodatkowo dostępna jest w wersji standardowej oraz wzmocnionej, która może być stosowana również w układach pojazdów, np. rolniczych.
- Pasy zębate – specjalne ząbkowanie na powierzchni zapobiega poślizgom i zapewnia płynną, cichą pracę przekładni w pojazdach, urządzenia transportowych i maszynach takich jak szlifierki czy wiertarki. W zależności od sposobu podawania wymiarów wyróżniamy pasy z podziałką calową i metryczną, a także akcesoria specjalne.
- Pasy wielorowkowe – rowkowana konstrukcja zapobiega zsunięciu się z koła nawet w przypadku wykonywania wysokich obrotów. To gwarancja płynnego działania sprzętów AGD, ale też pras, szlifierek i innych urządzeń przemysłowych.
Koła pasowe są elementami przekładni pasowych. Na takich kołach umieszcza się pasy napędowe. Koła pasowe występują w kilku różnych rodzajach, w zależności od typu użytego pasa. Wyróżniamy koła:
- Pod pasy klinowe (koła pasowe klinowe z rowkiem)
- Pod pasy płaskie (gładkie)
- Pod pasy zębate (z rowkami ułożonymi w poprzek obwodu)