Łożyska walcowe

Łożyska walcowe to łożyska toczne z elementami tocznymi w kształcie walca. Mają one charakter rozłączny, to znaczy co najmniej jeden z pierścieni pozbawiony jest jednej bieżni, co umożliwia montaż i nieznaczne przemieszczenia względem oprawy w czasie pracy. Służą one do przenoszenia znacznie większych obciążeń, niż łożyska kulkowe tych samych rozmiarów. Łożyska walcowe mają budowę rozłączną. Poszczególne ich części możemy oddzielić od siebie bez użycia większej siły. Oznacza to, że łożysko, a w zasadzie pierścień, jest pozbawiony bieżni. Umożliwia to wychylanie się łożyska z oprawy, w jednym lub drugim kierunku. Znacznie ułatwia to montaż łożyska i umożliwia przenoszenie większych obciążeń.

Łożysko walcowe składa się z:

  • pierścienia zewnętrznego
  • pierścienia wewnętrznego
  • koszyka
  • wałeczków

Łożyska te dzieli się na dwie grupy:

  • Łożyska walcowe jednorzędowe oznaczone symbolami NU, NJ, NUP, N, NF
  • Łożyska walcowe dwurzędowe oznaczone symbolami NNU, NN 

Możemy jednak wyróżnić przede wszystkim łożyska jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe. Łożyska jednorzędowe świetnie sprawdzają się przy bardzo dużych prędkościach obrotowych przy narażeniu na zjawisko niewspółosiowości. Łożyska dwurzędowe przejmują poza bardzo dużymi obciążeniami promieniowymi i obciążeniami osiowymi w obu kierunkach również momenty wywrotne. Wielorzędowe zaś dają możliwość przenoszenia dużych obciążeń promieniowych przy zachowaniu dużej prędkości obrotowej i nośności.

 

Zastosowanie łożysk tocznych

Łożyska toczne stanowią nieodzowną część niemal wszystkich układów mechanicznych. To dzięki łożyskom tocznym możliwe jest sprawne działanie układów, których części poruszają się z wielką prędkością lub są narażone na działanie bardzo dużych sił. Zastosowanie łożysk nie tylko usprawnia pracą, czy zwyczajnie czyni ją możliwą, ale też ogranicza zużywanie się poszczególnych komponentów, a także wpływa na obniżenie poziomu hałasu pracujących urządzeń. Warto również podkreślić, że eliminacja tarcia ogranicza też wzrost temperatury pracujących komponentów, przez co efektywność oraz żywotność maszyn zwiększa się jeszcze bardziej.

Łożyska toczne, jak sama nazwa wskazuje, używane są w układach, gdzie występuje ruch rotacyjny. Szczególnie sprawdzają się w mechanizmach, które nie tylko pracują przy dużych prędkościach, ale są również narażone na działanie niemałych siły. Gama konkretnych zastosowań łożysk tocznych jest tak szeroka, że nie sposób wymienić choćby nikły procent mechanizmów, w których korzysta się ze wspomnianych rozwiązań. Dość powiedzieć, że bez udziału łożysk tocznych nie mógłby działać żaden silnik spalinowy, ani też układ przeniesienia napędu. Łożyska znajdują więc zastosowanie w branży motoryzacyjnej, maszynowej, stanowią istotny element mechanizmów urządzeń rolniczych i budowlanych, ale też rowerów. To jednak nie wszystko. Łożyska toczne to również obowiązkowy komponent linii transportowych oraz pasów transmisyjnych, a także część, bez której nie mogłyby pracować wentylatory, pompy oraz mechanizmy wielkich śluz, wrót oraz gródz.